ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد
تدوین سند همکاریهای دفاعی ایران و عراق
گروه سیاسی/ «جمعه عناد سعدون»، وزیر دفاع عراق در ادامه دیدارهای خود با مقامات کشورمان روز گذشته با دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار و گفتوگو کرد.
سردار سرلشکر «محمد باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در حاشیه دیدار با وزیر دفاع عراق، با اشاره به مناسبات گسترده و اشتراکات تاریخی دو کشور اظهار داشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق بهعنوان دو کشور همسایه و برادر ارتباطات و علائق طولانیمدتی را داشتهاند که در سفرهای گذشته بحثهای زیادی در این رابطه صورت گرفته است.
به گزارش ایرنا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از تدوین سند همکاریهای دفاعی ایران و عراق خبر داد و گفت: با توجه به اینکه امریکاییها بهدنبال گسترش مجدد تروریستها در منطقه هستند، همکاری دفاعی ایران و عراق موجب ایجاد امنیت مناسبتری برای کشور عراق خواهد شد. سردار باقری گفت: ما در گذشته همکاریهایی در حوزه دفاعی و تجهیزاتی داشتیم و در این رابطه قراردادهایی را نیز منعقد و اجرا کردیم و محصولاتی که کشور عراق نیاز داشته، توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تأمین شده است.
باقری با بیان اینکه ما همکاریهای آموزشی، عملیاتی و مستشاری فراوانی با عراق داشتیم، افزود: در این رابطه مباحثی صورت گرفت که هر زمان طرف عراقی احساس نیاز و ضرورت کند، ما در کنار برادرانمان هستیم و خواهیم بود که مقدمات آن فراهم شده است و قرار شد به تناسب وضعیت و مناطق مورد نیاز، این همکاریها توسعه یابد.
به گفته سردار باقری، وزیر دفاع عراق در جریان سفر خود به ایران بازدیدهایی از نمایشگاه صنایع دفاعی داشته و همچنین ملاقاتهایی با فرماندهان همتراز در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم با تأکید بر این که حمایت از اراده و امنیت مردم عراق سیاست پایدار ایران است، گفت: همکاریهای دفاعی و امنیتی ایران و عراق متضمن ثبات و امنیت است و این روابط باید تا سطوح راهبردی ارتقا یافته و نهادینه شود. شمخانی در دیدار با وزیر دفاع عراق با اشاره به همکاریهای خوب و مؤثر دفاعی و امنیتی ایران و عراق در مبارزه با تروریسم سازمان یافته از سوی امریکا و ایادیش در منطقه و حمایتهای بیدریغ جمهوری اسلامی ایران برای نجات شهرهای عراق از اشغال داعش تصریح کرد: این همکاریها متضمن ثبات و امنیت منطقه است و باید تا سطوح راهبردی ارتقا یافته و نهادینه شود.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف اعلامی امریکا از حضور در منطقه غرب آسیا ایجاد اختلاف و درگیری میان کشورهای منطقه است؛ بر ضرورت هوشیاری همه کشورهای منطقه برای مقابله با این توطئه شوم تأکید کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، حفظ امنیت مرزهای دو کشور را بسیار بااهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با هرگونه مؤلفه ناامنی که بخواهد آرامش مردم دو کشوررا بر هم زند با قاطعیت برخورد خواهد کرد.
شمخانی با اشاره به اعتراف صریح مقامات ارشد امریکایی مبنی اینکه حضور آنان در منطقه غرب آسیا جز جنگ افروزی، بیثباتی و از بین رفتن منابع حیاتی منطقه نتیجهای نداشته با تمجید از مصوبه مجلس عراق برای خروج نیروهای امریکایی از عراق تصریح یکی از مهمترین مؤلفههای ایجاد صلح و آرامش در این منطقه خروج کامل نظامیان امریکا است.
در ادامه این دیدار جمعه عناد سعدون وزیر دفاع عراق نیز طی سخنانی با قدردانی از حمایت و کمکهای همهجانبه جمهوری اسلامی ایران در دفع شر تروریسم از کشور عراق بر تقویت و گسترش روابط ایران و عراق بویژه در حوزههای نظامی و امنیتی تأکید کرد. وی با بیان اینکه هیچ کشور ثالثی نمیتواند بر روابط دو کشور تأثیرگذار باشد تصریح کرد: تجربه دو کشور در جریان مبارزه با داعش نشان داد در سایه همکاری مشترک میتوان بر بحرانها غلبه کرد و فرصتهای مناسبی برای همکاری در سایر حوزهها به منظور رفاه و آرامش مردم دو کشور ایجاد کرد.
«جمعه عناد سعدون»، پیش از این دیدارها با امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفتوگو کرده بود. امیر حاتمی در این دیدار تأکید کرد: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با داشتن ظرفیتها و زیرساختهای فراوان که ماحصل تحریمهای ظالمانه دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است این آمادگی را دارد تا برای تقویت قدرت دفاعی عراق، نیازمندیهای نیروهای مسلح عراق را تأمین و برآورده نماید.
فرمانده سپاه: انتقام خون سردار سلیمانی را خواهیم گرفت
سرلشکرسلامی نیز در دیدار وزیر دفاع عراق با اشاره به اینکه ما قطعاً انتقام خون سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را از قاتلان او خواهیم گرفت، گفت: بدون تردید در جهان اسلام قاطعانه ترین و تعیین کننده ترین نقش را در سقوط و سرنگونی داعش و طرح های صهیونیستی و امریکایی در منطقه، سردار حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس ایفا کردند.
او سپس با اشاره به ضرورت خروج یا اخراج امریکایی ها ازعراق تأکید کرد: آرزوی ما برای عراق این است که کشوری آزاد، مستقل، یکپارچه، عظیم، امن و مقتدر باشد.
فرمانده هوانیروز ارتش:
برای ساخت بالگرد مشترک میان ایران و عراق آمادگی داریم
فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: آمادگی داریم که همانند کشورهای پیشرفته کار ساخت بالگرد مشترک میان ایران و عراق را آغاز کنیم. به گزارش ایرنا، سرتیپ دوم یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سرلشکر«سمیر زکی حسین»، فرمانده هوانیروز ارتش عراق با اشاره به روابط و تعاملات پیشین با هوانیروز ارتش عراق گفت: از فرمانده جدید هوانیروز ارتش عراق میخواهیم با توجه به انتخابات وزیر جدید دفاع عراق و البته با در نظر گرفتن توافقات گذشته تلاش بیشتری برای اجرای توافقات گذشته داشته باشند. سرتیپ قربانی در ادامه از آمادگی هوانیروز ارتش ایران جهت برگزاری رزمایش مشترک در یکی از مناطق مرزی مورد توافق خبر داد و گفت: همچنین آمادگی داریم سندی را برای گسترش همکاریها به امضا برسانیم.
وی همچنین افزود: در حوزه امداد رسانی به آسیب دیدگان و مرزنشینان که در مناطق صعبالعبور زندگی میکنند، آمادگی کامل داریم. سرتیپ قربانی گفت: آمادگی داریم که همانند کشورهای پیشرفته کار ساخت بالگرد مشترک میان دو کشور ایران و عراق را آغاز کنیم.
آدرسهای قالیباف
مشکلات کشور به پاستور و بهارستان و باب همایون ارتباط دارد نه جورجیا و میشیگان و آریزونا
گروه سیاسی/ جلسه علنی روز یکشنبه مجلس پس از یک هفته تعطیلی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد. او که دیروز پس از بهبود از بیماری کرونا و منفی شدن تستاش بار دیگر بر صندلی ریاست مجلس نشست، صحبتهای خود را با انتخابات امریکا آغاز کرد. قالیباف هم همچون رئیس جمهوری در پی نشان دادن آدرس مشکلات کشور بود با این تفاوت که او بر خلاف حسن روحانی، ریشه و مبدأ همه آنها را پاستور و بهارستان میداند. قالیباف هرچند بین ترامپ (رئیس جمهوری فعلی امریکا) و جو بایدن (رئیس جمهور منتخب)، فرق قائل است و یکسان دانستن این دو را صحیح نمیداند اما میگوید که فرد جدید مستقر در کاخ سفید اهدافی مشخص و روشن دارد.
به گزارش ایسنا رئیس مجلس با اشاره به انتخابات اخیر امریکا و با بیان اینکه نباید زندگی مردم را به شکست و پیروزی افراد در کاخ سفید گره زد، گفت: بایدن فشار حداکثری ترامپ را به فشار هوشمند علیه مردم ایران تبدیل میکند.
او ادامه داد: همانگونه که چند روز پیش، برادر عزیزم سید حسن نصرالله گفت: ما از شکست قاتل شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس خوشحالیم و همه با چشمان خود دیدند، کسی که در این دنیا ندای «انا ربکم الاعلی» سر دهد، بر اساس سنت الهی او در دنیا و آخرت خوار و خفیف میگردد. ما نظام فاسد حاکم بر امریکا را مقصر اصلی تصمیمات غلط آنها میدانیم و تنها خونبهای آنها را اخراج سربازان امریکایی از منطقه میدانیم ولی، از کوچکی و زبونی صادر کننده فرمان آن جنایت بزرگ هم شادمان میشویم. قالیباف ادامه داد: از طرف دیگر، هر چند که از شکست ترامپ قمارباز خوشحالیم، اما عمیقاً باور داریم که زندگی و معیشت مردم را نه میتوان و نه باید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد.
رئیس مجلس تصریح کرد: تصمیمات ما در حوزه مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاستهای پولی و بانکی، نظام بودجهریزی، اختصاص ارز ترجیحی، سوداگریها در بازار ارز، طلا و خودرو، بیتفاوتی نسبت به گرانیها و رها کردن بازار و بیتوجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا. پس به مردم آدرس غلط ندهید. او در ادامه افزود: مشخص است که رئیس جمهور جدید امریکا، ادعا میکند سیاستها و روشهای متفاوتی نسبت به فرد قبلی دارد و همین تمایز، سیاستهای متفاوتی را در چهار سال پیشرو در آن کشور رقم خواهد زد. یکسان دانستن جزء به جزء این دو فرد، موافق تجربه ما نیست ولی آنچه در عمل تفاوت را مشخص میسازد دیگر لفاظی و ادعاهای بیهوده نیست. ما ضمن قائل بودن به این تفاوت، باور داریم که فرد جدید مستقر در کاخ سفید نیز اهدافی مشخص و روشن دارد و سیاستهای او پیش از این نیز اجرایی شده است.
تحصن و اعتصاب غذای یک نماینده در دفتر کارش
اما در زمان نطق میان دستور نمایندگان اتفاق جالبی رخ داد و آن هم اعلام تحصن و اعتصاب غذای یکی از آنان در دفتر کارش بود. مصطفی رضا حسینی قطب آبادی نماینده شهربابک و عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نطق میان دستور خود گفت: در حمایت از محتاجین به نان شب و گرفتاران و به خاطر عدم صداقت برخی مسئولان این کار انجام میدهم. او در انتقاد از وضعیت اقتصادی گفت: مردم میگویند اقتصادشان موقعی رو به زوال رفت که ربا وارد آن شد و دستور خدا، قرآن و دین در آن نادیده گرفته شد. بانکها پول مردم را جمع کردند و از همان پول به مردم وام دادند و سودهای کلان گرفتند و تأخیر و جریمه اخذ کردند در نتیجه هم اقتصاد خراب شد و هم اسلام بدنام. او ادامه داد: مردم میگویند جبهههای اصولگرا و اصلاحطلبی موجبات اختلافهای خانوادگی را فراهم کرده است و همچنان برادر با برادر و پدر با پسر را به دنبال منافع فردی و حزبی انداخته و هر روز به کالبد کشور آسیب میزند.
موافقت نمایندگان با اولویت بررسی طرح احکام کلی بودجه 1400
در ادامه جلسه دیروز مجلس، نمایندگان با اولویت بررسی طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ موافقت کردند. محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان متقاضی اولویت این طرح که در 12 بند ارائه شد گفت: مجلس شورای اسلامی زمان کمی داشت که این اصلاحیه بودجه را به سال ۱۴۰۰ برساند. انشاءالله در طول دو سه سال آینده این طرح را تکمیل خواهیم کرد تا به دغدغههای همه دلسوزان و شخص رهبری جامه عمل بپوشانیم. علیرضا سلیمی به عنوان مخالف اولویت این طرح گفت: در این طرح افزایش یک واحد درصدی ارزش افزوده مطرح شده است آیا با توجه به شرایط فعلی این افزایش به تورم و گرانی نمیانجامد؟ احد آزادیخواه نیز به عنوان موافق اولویت این طرح گفت: اولویت طرح از این بابت است که بودجه در آذرماه تقدیم مجلس میشود و ما شاهد بهم ریختگی در بودجه هستیم. در نهایت اولویت این طرح به رأی گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت کردند. این طرح قرار است روز سهشنبه در دستور کار قرار بگیرد.
نماینده مجلس: بایدن به دوران اوباما برگردد
احتمال بررسی مجدد لوایح «افایتیاف» وجود دارد
یک نماینده دیگر مجلس هم از احتمال بررسی مجدد لوایح «افایتیاف» خبر داد. پیش از این محمدرضا میر تاجالدینی نماینده اصولگرای مجلس از امکان بررسی مجدد این لوایح خبر داده بود و حالا فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم از این احتمال خبر داده است. او در پاسخ به این پرسش که مجلس سابق FATF را با شروطی مانند اجرای قوانین پولشویی داخلی و همینطور رعایت قوانین منع حمایت مالی تروریسم با توجه به تعاریفی که جمهوری اسلامی از تروریسم و گروهکهای تروریستی در نظر دارد تصویب کرده بود و مجلس در صورت اجرای برجام و لغو تحریمها چه رویکردی نسبت به این مصوبه در پیش خواهد گرفت، به سایت انتخاب گفت: خواسته اصلی ما لغو تحریمهای سابق و ثانویه و اجرای برجام است و بعد از آن اگر شاهد بودیم که FATF و پالرمو باعث ایجاد موانعی برای همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران در عرصه جهانی شده است، این احتمال وجود دارد که این موضوعات را با همان شروط ثابت تحت بررسی مجدد قرار بدهیم تا بتوانیم این موانع را برطرف کنیم. البته همه این موارد بستگی به آن دارد که تحریمها لغو شده و امریکا برجام را دقیقاً و بدون قید و شرط اجرایی کند. مالکی بر خلاف مواضع بسیاری از نمایندگان اصولگرای مجلس که اساساً تفاوتی بین جو بایدن و دونالد ترامپ قائل نیستند و هر گونه مذاکره را مفید نمیدانند، گفته که رئیسجمهوری جدید امریکا میتواند با پیوستن به برجام و لغو تحریمها حسن نیت خود را ثابت کند. او افزود: اگر بایدن بخواهد باب مذاکره را باز کند باید به دوران آقای اوباما بازگردد و برجام را دوباره عملیاتی و به تمام تعهدات خودشان در قالب آن عمل کند.این نماینده مجلس که سابقه دیپلماتیک در کارنامه خود دارد، افزود: ایران در نوع رفتارخودش تبعیض یا تفاوت بین اینکه چه کسی رئیسجمهوری امریکاست، قائل نیست. البته که بایدن تفاوتهایی با ترامپ دارد ولی اگر بهدنبال تغییر رفتاری از سوی ایران است باید اقدامات و تعهدات امریکا را نسبت به برجام عملیاتی کند و ثانیاً خساراتی را که ایران بهدلیل خروج امریکا از برجام و وضع تحریمهای سابق و ثانویه متحمل شد جبران کند. بایدن اگر حسن نیتی دارد با این اقدامات میتواند آن را ثابت کند و قطعاً ایران و مجلس شورای اسلامی نیز در قبال چنین اقداماتی رفتار متقابلی انجام خواهد داد.
به گزارش ایسنا رئیس مجلس با اشاره به انتخابات اخیر امریکا و با بیان اینکه نباید زندگی مردم را به شکست و پیروزی افراد در کاخ سفید گره زد، گفت: بایدن فشار حداکثری ترامپ را به فشار هوشمند علیه مردم ایران تبدیل میکند.
او ادامه داد: همانگونه که چند روز پیش، برادر عزیزم سید حسن نصرالله گفت: ما از شکست قاتل شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس خوشحالیم و همه با چشمان خود دیدند، کسی که در این دنیا ندای «انا ربکم الاعلی» سر دهد، بر اساس سنت الهی او در دنیا و آخرت خوار و خفیف میگردد. ما نظام فاسد حاکم بر امریکا را مقصر اصلی تصمیمات غلط آنها میدانیم و تنها خونبهای آنها را اخراج سربازان امریکایی از منطقه میدانیم ولی، از کوچکی و زبونی صادر کننده فرمان آن جنایت بزرگ هم شادمان میشویم. قالیباف ادامه داد: از طرف دیگر، هر چند که از شکست ترامپ قمارباز خوشحالیم، اما عمیقاً باور داریم که زندگی و معیشت مردم را نه میتوان و نه باید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد.
رئیس مجلس تصریح کرد: تصمیمات ما در حوزه مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاستهای پولی و بانکی، نظام بودجهریزی، اختصاص ارز ترجیحی، سوداگریها در بازار ارز، طلا و خودرو، بیتفاوتی نسبت به گرانیها و رها کردن بازار و بیتوجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا. پس به مردم آدرس غلط ندهید. او در ادامه افزود: مشخص است که رئیس جمهور جدید امریکا، ادعا میکند سیاستها و روشهای متفاوتی نسبت به فرد قبلی دارد و همین تمایز، سیاستهای متفاوتی را در چهار سال پیشرو در آن کشور رقم خواهد زد. یکسان دانستن جزء به جزء این دو فرد، موافق تجربه ما نیست ولی آنچه در عمل تفاوت را مشخص میسازد دیگر لفاظی و ادعاهای بیهوده نیست. ما ضمن قائل بودن به این تفاوت، باور داریم که فرد جدید مستقر در کاخ سفید نیز اهدافی مشخص و روشن دارد و سیاستهای او پیش از این نیز اجرایی شده است.
تحصن و اعتصاب غذای یک نماینده در دفتر کارش
اما در زمان نطق میان دستور نمایندگان اتفاق جالبی رخ داد و آن هم اعلام تحصن و اعتصاب غذای یکی از آنان در دفتر کارش بود. مصطفی رضا حسینی قطب آبادی نماینده شهربابک و عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نطق میان دستور خود گفت: در حمایت از محتاجین به نان شب و گرفتاران و به خاطر عدم صداقت برخی مسئولان این کار انجام میدهم. او در انتقاد از وضعیت اقتصادی گفت: مردم میگویند اقتصادشان موقعی رو به زوال رفت که ربا وارد آن شد و دستور خدا، قرآن و دین در آن نادیده گرفته شد. بانکها پول مردم را جمع کردند و از همان پول به مردم وام دادند و سودهای کلان گرفتند و تأخیر و جریمه اخذ کردند در نتیجه هم اقتصاد خراب شد و هم اسلام بدنام. او ادامه داد: مردم میگویند جبهههای اصولگرا و اصلاحطلبی موجبات اختلافهای خانوادگی را فراهم کرده است و همچنان برادر با برادر و پدر با پسر را به دنبال منافع فردی و حزبی انداخته و هر روز به کالبد کشور آسیب میزند.
موافقت نمایندگان با اولویت بررسی طرح احکام کلی بودجه 1400
در ادامه جلسه دیروز مجلس، نمایندگان با اولویت بررسی طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ موافقت کردند. محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان متقاضی اولویت این طرح که در 12 بند ارائه شد گفت: مجلس شورای اسلامی زمان کمی داشت که این اصلاحیه بودجه را به سال ۱۴۰۰ برساند. انشاءالله در طول دو سه سال آینده این طرح را تکمیل خواهیم کرد تا به دغدغههای همه دلسوزان و شخص رهبری جامه عمل بپوشانیم. علیرضا سلیمی به عنوان مخالف اولویت این طرح گفت: در این طرح افزایش یک واحد درصدی ارزش افزوده مطرح شده است آیا با توجه به شرایط فعلی این افزایش به تورم و گرانی نمیانجامد؟ احد آزادیخواه نیز به عنوان موافق اولویت این طرح گفت: اولویت طرح از این بابت است که بودجه در آذرماه تقدیم مجلس میشود و ما شاهد بهم ریختگی در بودجه هستیم. در نهایت اولویت این طرح به رأی گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت کردند. این طرح قرار است روز سهشنبه در دستور کار قرار بگیرد.
نماینده مجلس: بایدن به دوران اوباما برگردد
احتمال بررسی مجدد لوایح «افایتیاف» وجود دارد
یک نماینده دیگر مجلس هم از احتمال بررسی مجدد لوایح «افایتیاف» خبر داد. پیش از این محمدرضا میر تاجالدینی نماینده اصولگرای مجلس از امکان بررسی مجدد این لوایح خبر داده بود و حالا فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم از این احتمال خبر داده است. او در پاسخ به این پرسش که مجلس سابق FATF را با شروطی مانند اجرای قوانین پولشویی داخلی و همینطور رعایت قوانین منع حمایت مالی تروریسم با توجه به تعاریفی که جمهوری اسلامی از تروریسم و گروهکهای تروریستی در نظر دارد تصویب کرده بود و مجلس در صورت اجرای برجام و لغو تحریمها چه رویکردی نسبت به این مصوبه در پیش خواهد گرفت، به سایت انتخاب گفت: خواسته اصلی ما لغو تحریمهای سابق و ثانویه و اجرای برجام است و بعد از آن اگر شاهد بودیم که FATF و پالرمو باعث ایجاد موانعی برای همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران در عرصه جهانی شده است، این احتمال وجود دارد که این موضوعات را با همان شروط ثابت تحت بررسی مجدد قرار بدهیم تا بتوانیم این موانع را برطرف کنیم. البته همه این موارد بستگی به آن دارد که تحریمها لغو شده و امریکا برجام را دقیقاً و بدون قید و شرط اجرایی کند. مالکی بر خلاف مواضع بسیاری از نمایندگان اصولگرای مجلس که اساساً تفاوتی بین جو بایدن و دونالد ترامپ قائل نیستند و هر گونه مذاکره را مفید نمیدانند، گفته که رئیسجمهوری جدید امریکا میتواند با پیوستن به برجام و لغو تحریمها حسن نیت خود را ثابت کند. او افزود: اگر بایدن بخواهد باب مذاکره را باز کند باید به دوران آقای اوباما بازگردد و برجام را دوباره عملیاتی و به تمام تعهدات خودشان در قالب آن عمل کند.این نماینده مجلس که سابقه دیپلماتیک در کارنامه خود دارد، افزود: ایران در نوع رفتارخودش تبعیض یا تفاوت بین اینکه چه کسی رئیسجمهوری امریکاست، قائل نیست. البته که بایدن تفاوتهایی با ترامپ دارد ولی اگر بهدنبال تغییر رفتاری از سوی ایران است باید اقدامات و تعهدات امریکا را نسبت به برجام عملیاتی کند و ثانیاً خساراتی را که ایران بهدلیل خروج امریکا از برجام و وضع تحریمهای سابق و ثانویه متحمل شد جبران کند. بایدن اگر حسن نیتی دارد با این اقدامات میتواند آن را ثابت کند و قطعاً ایران و مجلس شورای اسلامی نیز در قبال چنین اقداماتی رفتار متقابلی انجام خواهد داد.
درسی که ارمنستان باید بیاموزد
نوذر شفیعی
کارشناس مسائل بینالملل
ارمنستان با محاسبه تمامی عناصر قدرت، یک کشور کوچک قلمداد میشود. جهتگیری سیاست خارجی یک کشور کوچک از سه حالت خارج نیست: مستقل، بی طرفی یا اتحاد.
ارمنستان به خاطر آنکه از همان ابتدا درگیر مسائل ارضی با آذربایجان شد، نمیتوانست سیاست خارجی مستقل را در پیش بگیرد چرا که به تنهایی قادر به حفظ دستاوردهایش در جنگ با آذربایجان نبود.
در همین حال ارمنستان نمیتوانست بی طرف باشد چون با وجود درگیری با آذربایجان، قدرتهای بزرگ حاضر نبودند بی طرفی آن را تضمین کنند. ارمنستان تحت این شرایط فقط میتوانست استراتژی اتحاد را در پیش گیرد که همین کار را با روسیه انجام داد.
هم اکنون آنچه اتفاق افتاده، آن است که روسیه هم به خاطر ملاحظاتی که با آذربایجان داشت (که البته ملاحظات معقولانه و آینده نگرانهای نیست چون در میان مدت جهت گیری سیاست خارجی آذربایجان به سمت غرب تغییر خواهد کرد) و هم براساس تفسیری که از پیمان دفاعی خود با ارمنستان دارد، به بحران قرهباغ ورود نظامی نکرد.
سؤالی که در اینجا مطرح میشود، این است که آیا میتوان گفت استراتژی سیاست خارجی ارمنستان مبنی بر اتحاد با روسیه اشتباه بوده است؟ پاسخ هم مثبت است و هم منفی. منفی است چون چارهای جز اتحاد با روسیه نداشته است و مثبت است چون با روسیه، کشوری که با دشمن ارمنستان یعنی آذربایجان همکاری نزدیکی داشته، وارد اتحاد شده است. بدیهی است وقتی روسیه نسبت به دو طرف درگیری ملاحظات استراتژیک داشته باشد، نمیتواند به نفع یکی علیه دیگری وارد جنگ شود. به نظر میرسد ارمنستان فاقد درک استراتژیک درخصوص این موضوع بوده و به همین دلیل الان تاوان آن را پرداخت کرده است.
حال که یک شکست سنگین بر ارمنستان تحمیل شده، ایروان برای آینده چه سیاستی را باید در دستور کار قرار دهد؟ پنج گزینه پیش روی ایروان وجود دارد: اول اینکه یک سیاست خارجی مستقل را در پیش گیرد. سیاست خارجی مستقل، مادامیکه پیشینه تاریخی تلخی بین ارامنه، ترکیه و آذربایجان وجود دارد، همواره ایروان را در برابر سیاست تهاجمی ترکیه و آذربایجان آسیبپذیر میسازد. بنابراین نمیتواند یک گزینه قابل اتکا باشد. دوم اینکه ارمنستان با حل دائمی اختلافات خود با آذربایجان به سمت اتخاذ سیاست «بی طرفی» حرکت کند و قدرتهای بزرگ و قدرتهای منطقهای نیز آن را تضمین کنند. این میتواند یک گزینه مطلوب برای ارمنستان محسوب شود. سوم اینکه تلاش نماید به عضویت ناتو درآید که البته در این مسیر با چالش ترکیه مواجه است. گزینه چهارم آن است که متحدین خود را تغییر دهد و به سمت اروپا و امریکا سوق پیدا کند، چرا که اینها متحدین مطمئنتری نسبت به روسیه هستند و گزینه پنجم آن است که به مام میهن یعنی ایران ملحق شود؛ چنان که هنوز خاطره ایرانی بودن در ذهن قدیمیهای ارمنستان زنده است.
کارشناس مسائل بینالملل
ارمنستان با محاسبه تمامی عناصر قدرت، یک کشور کوچک قلمداد میشود. جهتگیری سیاست خارجی یک کشور کوچک از سه حالت خارج نیست: مستقل، بی طرفی یا اتحاد.
ارمنستان به خاطر آنکه از همان ابتدا درگیر مسائل ارضی با آذربایجان شد، نمیتوانست سیاست خارجی مستقل را در پیش بگیرد چرا که به تنهایی قادر به حفظ دستاوردهایش در جنگ با آذربایجان نبود.
در همین حال ارمنستان نمیتوانست بی طرف باشد چون با وجود درگیری با آذربایجان، قدرتهای بزرگ حاضر نبودند بی طرفی آن را تضمین کنند. ارمنستان تحت این شرایط فقط میتوانست استراتژی اتحاد را در پیش گیرد که همین کار را با روسیه انجام داد.
هم اکنون آنچه اتفاق افتاده، آن است که روسیه هم به خاطر ملاحظاتی که با آذربایجان داشت (که البته ملاحظات معقولانه و آینده نگرانهای نیست چون در میان مدت جهت گیری سیاست خارجی آذربایجان به سمت غرب تغییر خواهد کرد) و هم براساس تفسیری که از پیمان دفاعی خود با ارمنستان دارد، به بحران قرهباغ ورود نظامی نکرد.
سؤالی که در اینجا مطرح میشود، این است که آیا میتوان گفت استراتژی سیاست خارجی ارمنستان مبنی بر اتحاد با روسیه اشتباه بوده است؟ پاسخ هم مثبت است و هم منفی. منفی است چون چارهای جز اتحاد با روسیه نداشته است و مثبت است چون با روسیه، کشوری که با دشمن ارمنستان یعنی آذربایجان همکاری نزدیکی داشته، وارد اتحاد شده است. بدیهی است وقتی روسیه نسبت به دو طرف درگیری ملاحظات استراتژیک داشته باشد، نمیتواند به نفع یکی علیه دیگری وارد جنگ شود. به نظر میرسد ارمنستان فاقد درک استراتژیک درخصوص این موضوع بوده و به همین دلیل الان تاوان آن را پرداخت کرده است.
حال که یک شکست سنگین بر ارمنستان تحمیل شده، ایروان برای آینده چه سیاستی را باید در دستور کار قرار دهد؟ پنج گزینه پیش روی ایروان وجود دارد: اول اینکه یک سیاست خارجی مستقل را در پیش گیرد. سیاست خارجی مستقل، مادامیکه پیشینه تاریخی تلخی بین ارامنه، ترکیه و آذربایجان وجود دارد، همواره ایروان را در برابر سیاست تهاجمی ترکیه و آذربایجان آسیبپذیر میسازد. بنابراین نمیتواند یک گزینه قابل اتکا باشد. دوم اینکه ارمنستان با حل دائمی اختلافات خود با آذربایجان به سمت اتخاذ سیاست «بی طرفی» حرکت کند و قدرتهای بزرگ و قدرتهای منطقهای نیز آن را تضمین کنند. این میتواند یک گزینه مطلوب برای ارمنستان محسوب شود. سوم اینکه تلاش نماید به عضویت ناتو درآید که البته در این مسیر با چالش ترکیه مواجه است. گزینه چهارم آن است که متحدین خود را تغییر دهد و به سمت اروپا و امریکا سوق پیدا کند، چرا که اینها متحدین مطمئنتری نسبت به روسیه هستند و گزینه پنجم آن است که به مام میهن یعنی ایران ملحق شود؛ چنان که هنوز خاطره ایرانی بودن در ذهن قدیمیهای ارمنستان زنده است.
دیگه چه خبر
بازداشت اعضای یک تور گردشگری در قم
خبر اول اینکه، معاون دادستان قم با اشاره به بازداشت اعضای یک تور گردشگری با اعمال مجرمانه متعدد در این استان گفت: برخورد قانونی و قاطع در انتظار تورهای ناهنجار و غیرمجازی خواهد بود که از مبدأ قم یا عبور از مسیر قم قصد عزیمت به شهرهای مجاور را داشته باشند. به گزارش ایرنا، حجتالاسلام ابوالفضل تحریری با اشاره به اجرای طرحهای هدفمند درخصوص شناسایی و برخورد با ریشههای ترویج ناهنجاریهای اخلاقی و اجتماعی در جامعه اظهار داشت: طرح ساماندهی تورهای گردشگری در دستور کار کارشناسان قرارگاه کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی دادسرای قم قرار دارد.وی بیان داشت: در همین راستا طی رصد و پایش مستمر انجام شده از سوی کارشناسان قرارگاه دادسرای قم و انجام اقدامهای فنی و اطلاعاتی با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تور ناهنجار و غیرمجاز به مقصد کویر مرنجاب شناسایی و با عوامل آن برخورد شد.تحریری با اشاره به اینکه عوامل این تور دارای سوابق متعدد برگزاری تورهای هنجارشکن بودند، افزود: در بستر این تور اعمال مجرمانهای از قبیل رقص مختلط، کشف حجاب، نزاع و دیگر موارد خلاف شرع و قانون بهوقوع پیوسته که اتوبوس با صدور دستورهای قضایی توسط پلیس امنیت اخلاقی توقیف و برای مدت قابل توجهی به پارکینگ منتقل و برای مسئول تور به همراه ۱۸ تن از شرکتکنندگانی که مرتکب اعمال مجرمانه شده بودند نیز پرونده قضایی تشکیل و همگی روانه زندان شدند.
هیچ فیلمی مبنی بر تأیید خودکشی قاضی منصوری در پرونده نیست
خبر دیگر اینکه، وکیل خانواده غلامرضا منصوری یکی از متهمان پرونده فساد اکبر طبری که گفته شده در رومانی خودکشی کرده، گفت: هیچ فیلمی مبنی بر تأیید خودکشی در پرونده نیست.
به گزارش ایلنا، سید محمود علیزاده طباطبایی افزود:از دادستانی رومانی درخواست کردیم که تمامی مدارک را مستقیماً برای خانواده بفرستند تا ببینیم وصیتنامه یا مدرک خاصی به همراه غلامرضا منصوری بوده است یا خیر، اما هنوز هیچ مدرکی به دست ما نرسیده است.وی ادامه داد: آنچه خانواده معتقد هستند و شواهد و قرائن نیز نشان میدهد، این است که دلیلی برای خودکشی وجود نداشته اما گزارشی که به ما ارائه شده است، بیان میدارد که قاضی منصوری خودکشی کرده است، در مجموع ما منتظر هستیم تا همه ابعاد پرونده روشن شود.طباطبایی گفت: هیچ فیلمی مبنی بر تأیید موضوع خودکشی در پرونده نیست و تنها گزارشی که از دادستانی رومانی در پرونده وجود دارد اعلام شده غلامرضا منصوری خودکشی کرده که حتی به ما اجازه داده نشد رونوشتی از آن گزارش برداریم و تنها اجازه خواندن آن گزارش را به ما دادند.
رئیسی و قالیباف نباید کاندیدای 1400 شوند
شنیدیم که، یک عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: بنده مخالف ورود رئیسی و قالیباف به انتخابات 1400 هستم. به گزارش برنا، حجتالاسلام «احمد سالک»، در پاسخ به این سؤال که آیا جریان اصولگرایی، کاندیدایی که هم برنامههای اقتصادی قوی و هم توانایی دیپلماسی و مذاکره داشته باشد دارد یا خیر؟ عنوان کرد: به هر حال کسی که مدیریت کشور را در اختیار بگیرد باید از اقتصاد، فرهنگ، ارتباطات کشور اطلاع داشته باشد. چه بهتر که از تخصص لازم برخوردار باشد. توانایی مذاکره درست نیست باید گفت قدرت انعطاف در مقابل سیاستهای بینالمللی در راستای اجرای سیاستهای جمهوری اسلامی و حفظ منافع ملی را داشته باشد، در واقع مذاکره معنای دیگری دارد. او در این باره که برخی منتظرند ببینند رئیسی یا قالیباف وارد انتخابات خواهند شد یا خیر؟ تصریح کرد: بنده مخالف ورود این دو نفر هستم؛ رئیسی، کارش را در قوه قضائیه آغاز کرده، قالیباف هم در مجلس. خالی کردن صحنه، بدین معنا که فرد یا افراد دیگری هست درست نیست. این دو نفر باید به کار و وظیفه خود بپردازند هنوز مجلس به یک سال خود نرسیده کجا میخواهند بروند؟!
توقیف کشتی حامل شش ایرانی در سواحل یمن
دست آخر اینکه، نیروهای گارد ساحلی استان «المهره» واقع در شرق یمن با هماهنگی ائتلاف سعودی اقدام به توقیف یک کشتی حامل شش دریانورد ایرانی و یک پاکستانی کردند.به گزارش تابناک، یک منبع امنیتی وابسته به ائتلاف سعودی مدعی شد که این افراد قصد داشتند ۷۳۰ کیلوگرم مواد مخدر را از راه دریایی به استان المهره قاچاق کنند.منبع مذکور تأکید کرد که پرونده ۷ دریانورد (۶ ایرانی و یک پاکستانی) به منظور انجام تحقیقات و بازجویی از آنها به دادستانی استان المهره ارجاع داده شد.«فهد کفاین» وزیر شیلات دولت مستعفی یمن نیز روز چهارشنبه گذشته در توئیتی مدعی شد که یک فروند کشتی ماهیگیری متعلق به ایران بهدلیل صید غیرقانونی در حریم آبی این کشور توقیف شده است.
به مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی رجوع کنیم
ادامه از صفحه اول
به این جهت هنگامی که قانون اساسی در سال ١٣۵٨ به تصویب رسید، خود من در یکی از روزنامههای آن زمان کار میکردم و مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی را منعکس مینمودیم. صرفنظر از مطالبی که در مطبوعات آن زمان در همین مورد منتشر شده، بهترین منبع مراجعه به نحوه تصویب این اصل از قانون اساسی، مراجعه به مشروح مذاکرات مجلس خبرگان در آن زمان میباشد. در آن مشروح مذاکرات وقتی کلمه «رجل» به معنای «مرد» مطرح و عنوان شد که رئیس جمهوری باید از مردان باشد، این موضوع مورد اعتراض یگانه عضو زن مجلس، خانم منیره گرجی قرار گرفت. چون این مسأله انعکاس وسیعی در جامعه پیدا کرد و نحوه انعکاس آن هم اثر بسیار نامطلوبی در افکار عمومی گذاشت، شهید دکتر بهشتی که یکی از حلالان مشکلات مجلس خبرگان بود و به نیابت از مرحوم آیتالله منتظری مجلس را اداره میکرد، در آن جلسه که روی مرد بودن کاندیدای ریاست جمهوری تأکید شده بود موضوع را به جلسه بعد موکول کردند. در نهایت هم به جای اینکه با لفظ «رجل» بر معنای «مرد بودن» تأکید شود، طوری موضوع مطرح شد که به لحاظ ادبیات فقهی و همچنین سابقهای که در ادبیات اسلامی سراغ داریم بر کلمه «رجال» توافق شد. قابل ذکر است که در پیشنویس قانون اساسی از لفظ «رجل» استفاده شده بود. بدینجهت باید ببینیم چه سابقهای وجود داشت که مرحوم دکتر بهشتی و دیگر علمای آن زمان که با نظر «رجل» بودن رئیس جمهوری زاویه داشتند با این پیشنهاد موافقت کردند. چنانکه میدانیم در قرآن کریم نیز در موارد متعددی الفاظی مانند «رجال» با اشاره به هر دو نوع جنسیت مرد و زن مورد استفاده قرار گرفته است و مفسرین قرآن در باب موارد مختلفی از این اشارات، تفاسیر موسعی دارند. از مهمترین این موارد آیه ٢٣ سوره مبارکه «احزاب» است که در آن لفظ «رجال» همزمان شامل مردان و زنان میشود. بنابراین چنین سابقهای به لحاظ الفاظ در متون دینی و مقدس هم به کرات وجود دارد و بدینجهت از آن زمان هرگاه کلمه «رجال» به صورت عام به کار برده میشود بر اساس ادبیات اسلامی، این کلمه در مرد و زن «عام» است و شامل هر دو جنس میگردد.
بر این مبنا اگر تفسیر جناب آقای سید احمد خاتمی را بپذیریم اساساً هیچ نیازی به این مناقشه وجود نداشت و از همان اول در مجلس خبرگان قانون اساسی میشد به جای تغییر کلمه «رجل» به «رجال»، از همان متن پیشنویس استفاده میشد که بر معنای خاص مرد بودن نامزدها تأکید داشت. از این جهت به نظر میرسد مجدداً جناب آقای خاتمی بر موضوعی تأکید کردهاند که از دلایل اصلی لاینحل ماندن چالش تفسیر این بخش از قانون اساسی است و انطباقی هم با محتوای مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی ندارد.
به این جهت هنگامی که قانون اساسی در سال ١٣۵٨ به تصویب رسید، خود من در یکی از روزنامههای آن زمان کار میکردم و مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی را منعکس مینمودیم. صرفنظر از مطالبی که در مطبوعات آن زمان در همین مورد منتشر شده، بهترین منبع مراجعه به نحوه تصویب این اصل از قانون اساسی، مراجعه به مشروح مذاکرات مجلس خبرگان در آن زمان میباشد. در آن مشروح مذاکرات وقتی کلمه «رجل» به معنای «مرد» مطرح و عنوان شد که رئیس جمهوری باید از مردان باشد، این موضوع مورد اعتراض یگانه عضو زن مجلس، خانم منیره گرجی قرار گرفت. چون این مسأله انعکاس وسیعی در جامعه پیدا کرد و نحوه انعکاس آن هم اثر بسیار نامطلوبی در افکار عمومی گذاشت، شهید دکتر بهشتی که یکی از حلالان مشکلات مجلس خبرگان بود و به نیابت از مرحوم آیتالله منتظری مجلس را اداره میکرد، در آن جلسه که روی مرد بودن کاندیدای ریاست جمهوری تأکید شده بود موضوع را به جلسه بعد موکول کردند. در نهایت هم به جای اینکه با لفظ «رجل» بر معنای «مرد بودن» تأکید شود، طوری موضوع مطرح شد که به لحاظ ادبیات فقهی و همچنین سابقهای که در ادبیات اسلامی سراغ داریم بر کلمه «رجال» توافق شد. قابل ذکر است که در پیشنویس قانون اساسی از لفظ «رجل» استفاده شده بود. بدینجهت باید ببینیم چه سابقهای وجود داشت که مرحوم دکتر بهشتی و دیگر علمای آن زمان که با نظر «رجل» بودن رئیس جمهوری زاویه داشتند با این پیشنهاد موافقت کردند. چنانکه میدانیم در قرآن کریم نیز در موارد متعددی الفاظی مانند «رجال» با اشاره به هر دو نوع جنسیت مرد و زن مورد استفاده قرار گرفته است و مفسرین قرآن در باب موارد مختلفی از این اشارات، تفاسیر موسعی دارند. از مهمترین این موارد آیه ٢٣ سوره مبارکه «احزاب» است که در آن لفظ «رجال» همزمان شامل مردان و زنان میشود. بنابراین چنین سابقهای به لحاظ الفاظ در متون دینی و مقدس هم به کرات وجود دارد و بدینجهت از آن زمان هرگاه کلمه «رجال» به صورت عام به کار برده میشود بر اساس ادبیات اسلامی، این کلمه در مرد و زن «عام» است و شامل هر دو جنس میگردد.
بر این مبنا اگر تفسیر جناب آقای سید احمد خاتمی را بپذیریم اساساً هیچ نیازی به این مناقشه وجود نداشت و از همان اول در مجلس خبرگان قانون اساسی میشد به جای تغییر کلمه «رجل» به «رجال»، از همان متن پیشنویس استفاده میشد که بر معنای خاص مرد بودن نامزدها تأکید داشت. از این جهت به نظر میرسد مجدداً جناب آقای خاتمی بر موضوعی تأکید کردهاند که از دلایل اصلی لاینحل ماندن چالش تفسیر این بخش از قانون اساسی است و انطباقی هم با محتوای مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی ندارد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
تدوین سند همکاریهای دفاعی ایران و عراق
-
آدرسهای قالیباف
-
درسی که ارمنستان باید بیاموزد
-
دیگه چه خبر
-
به مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی رجوع کنیم
اخبارایران آنلاین